מה עושה מקדם אתרים ואיך בוחרים מישהו (ממש) טוב?

תוכן עניינים

ערוץ הקידום האורגני הוא אחד הערוצים המשמעותיים שבהם עסק יכול לשפר את הנוכחות הדיגיטלית שלו ברשת. כולם מחפשים בגוגל, והרוב המוחלט של אלו שמחפשים, נעצרים בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש. כאשר גורם אובייקטיבי לכאורה כמו מנוע החיפוש, מציג לנו הגולשים תוצאות שהן טבעיות ולא ממומנות, גדל האמון שאנחנו הגולשים נותנים בתוצאות, והדבר בא לידי ביטוי בכמעט כל פרמטר אפשרי בהקשר הזה: אחוז העסקאות שנסגרות ממקורות תנועה אורגניים הוא לרוב גדול יותר, שיעור הנטישה של גולשים הוא קטן יותר, משך השהיה באתר של תנועה המגיעה מתנועת חיפוש הוא גבוה יותר בהתאמה וכך הלאה.

עם זאת, חשוב יהיה להבין שתהליך קידום אורגני של אתר ושיפור הנראות של עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש הוא תהליך מורכב שדורש לא מעט בקיאות בתחום, ניסיון, הבנה, וכישורים משלימים נוספים. לא כל אחד בנוי לבצע את העבודה הזאת. אלו שכן בנויים לכך, נקראים מקדמי אתרים.

במאמר הזה ננסה להבין מהם תפקידיו של מקדם אתרים בגוגל וכיצד תבחרו את מקדם האתרים שעליו תוכלו לסמוך במידה הרבה ביותר.

לפני שנמשיך בואו נשאל את השאלה המתבקשת, האם אתם בכלל צריכים מקדם אתרים? צפו בסרטון:

מהם תפקידיו של מקדם אתרים שאמור להעניק לכם שירות?

מקדם אתרים אמנם אמון על שיפור הביצועים האורגניים של האתר שלכם, אולם בפועל, על מנת להשיג את המטרה הזאת, עליו לפעול בצורה רוחבית בלא מעט כובעים נוספים במהלך הפעילות על האתר. הנה כמה מן התפקידים החשובים שכל מקדם אתרים בגוגל צריך לבצע כאשר אתם מתקשרים איתו:

להעריך את מצב האתר

בראש ובראשונה, צריך יהיה להבין שלא כל אתר ניתן לקדם אל מול סביבת התחרות בתקציב שיותיר את העסק רווחי לאורך זמן. אחד מתפקידיו הראשיים של מקדם אתרים בגוגל הוא לדעת להגיד לא כשהדבר נדרש. זאת הסיבה, שטרם ההחלטה על קידום האתר, מקדם האתרים צריך ללמוד היטב את סביבת התחרות, למפות את המתחרים הישירים (העסקים שמציעים שירותים זהים או דומים לאלו של העסק) ואת המתחרים העקיפים (הגופים שעומדים מאחורי תוצאות החיפוש בפועל, בין אם הם מגזינים, אתרי חדשות ועוד), לאמוד את הפער בין האתרים המתחרים לאתר שאמור להיות מקודם, להבין מבעל האתר מהן הציפיות שלו מתהליך הקידום ולגשר על הפערים האלו ככל שניתן.

לבנות תוכנית עבודה סדורה ומותאמת אישית לקידום האתר

אם מקדם האתרים החליט שהאתר ראוי להיות מקודם במנועי החיפוש, עליו להכין תוכנית אופרטיבית לביצוע תהליך הקידום. תוכנית כזאת צריכה לכלול לוחות זמנים, ולהיות מגובה באסטרטגיית תוכן, בפעילות אופטימיזציה מתוכננת, בתהליך מוקפד של בניית פרופיל קישורים חיצוניים לאתר, בשיפור חווית המשתמש באתר, בטיפול בהיבטים טכניים שונים באתר, בהתמודדות עם עונשים שהוטלו על האתר במידה שכאלו קיימים ועוד.

התוכנית צריכה להתייחס למשאבים הנדרשים לצורך מימושה: עד כמה יצטרך בעל האתר לקחת חלק בתהליך הקידום? מי יוכל לייצר את התוכן באתר? האם נדרשת הכשרה מסויימת לצורך יצירת התוכן? האם נדרשת הסמכה כלשהי? באיזה פורמט יופיע התוכן באתר? עד כמה קל יהיה להפיק אותו?

חלק מן המשאבים ודאי יהיו קיימים משום שלמקדם טוב יש גם קשרים ונכסים משל עצמו. במקרים בהם לא כל המשאבים קיימים וזמינים לבצע את הפעילות הנדרשת, התוכנית צריכה להתייחס גם לשלבים בהם תידרש השקעה במציאת המשאבים המתאימים.

הנה כמה טיפים לבחירת מקדם אתרים

למנוע מן האתר לספוג עונש ידני

תפקיד נוסף של מקדם האתרים הוא למנוע מן האתר מלחוות פגיעה קשה בדירוגים ולעיתים הסרה מן האינדקס בשל הטלת עונש ידני של גוגל על האתר. מצבים כאלו הם אפשריים כאשר האתר עשה שימוש לא נכון בקישורים חיצוניים לאתר, או שביצע דחיסה של מילות מפתח באתר. הם כמובן אפשריים גם אם בעל האתר בחר לבצע מניפולציות שונות על מנוע החיפוש כמו הסתרת טקסט או קלוקינג (הצגת מידע אחד למשתמש ומידע אחר למנוע החיפוש), וכן אם האתר חשוף לפוגענים ווירוסים שונים.

לטפל במצב שבו האתר קיבל עונש ידני

על מקדם האתרים לדעת כמובן כיצד לטפל באתר אם זה חווה עונש ידני שהוטל עליו בעקבות הפרה של הנחיות גוגל. אם הדבר נדרש, על מקדם האתרים לשלוח בקשת disavow באמצעותה יתכחש בעל האתר לקישורים החיצוניים המפנים לאתר שלו. במקרים אחרים, יצטרך המקדם לנסות לאתר ולטפל בתוכן משוכפל, הן מחוץ לאתר והן בתוך האתר עצמו.

על מקדם האתרים להעריך האם הכתיבה של כותבי התוכן מולם התקשר בעל האתר היא אותנטית ומקורית, או שמא הטקסט מועתק רובו ככולו ממקורות אחרים. כמו כן, דאגה לכך שכלל התוספים באתר מעודכנים על בסיס שוטף, ושבאתר נעשה שימוש בשם משתמש וסיסמה שאינם ברירת המחדל הינם גם חלק מתפקידיו של המקדם, וצעד הכרחי במניעה של פריצה עתידית לאתר.

לחבר את מערכי השירות בעסק בראיה הוליסטית

כפי שאני נוהג לציין מעת לעת, מקדם אתרים טוב צריך שיהיה קצת מהכל: איש טכני מבריק, איש מכירות, איש תוכן, איש שיווק, תומך טכני, ועוד ועוד. על מנת שתהליך קידום אורגני יצליח בעסק, הוא חייב להיות מחובר לערוצי השירות המשלימים. אם אתר אינטרנט יקבל מאה פניות רלוונטיות ביום אולם יצליח, בגלל תכנון לקוי, לטפל באופן אפקטיבי רק בחמש מהן – מהר מאוד הדבר יפגע לא רק בהכנסות של העסק, אלא גם בדירוגים שלו במנועי החיפוש השונים.

מדוע? בעיקר משום שהמשתמשים אינם טיפשים. אם הם לא מקבלים את המענה לו הם חושבים שהם ראויים מאתר אחד, הם עלולים לעבור, בלי שום סנטימנטים, לאתר הבא. כאשר הדבר הזה קורה שוב ושוב, יש בכך משום איתות למנוע החיפוש על מידת הרלוונטיות של האתר.

לעזור לעסק להקים את הממשקים הנכונים

תפקיד חשוב נוסף של מקדם האתרים הוא לדחוף את העסק לבצע את כלל הפעולות הדרושות על מנת לחדד את ההבנה של מנועי החיפוש כי הוא נחשב לבר סמכות בתחום בו הוא פועל. חלק מן הפעולות האלו כרוכות ביצירת שיתופי פעולה עסקיים עם עסקים אחרים משלימים הפועלים בנישה. מקדם האתרים הוא אמנם לא מנכ”ל העסק ואין לו מנדט לקבל החלטות בשם החברה, אך בהחלט יכול להמליץ על חיבורים אפשריים כאלו, בתנאי שהם עושים שכל ומקדמים את האג’נדה הכללית בעסק.

איך בוחרים מקדם שיעשה את העבודה?

יש לא מעט מקדמי אתרים מעולים בשוק שיודעים היטב את העבודה. עם זאת, מאחר שבתחום לא קיימת הסמכה רשמית או רישיון לעסוק בקידום אתרים, צצים חדשות לבקרים גם חאפרים שלא ממש יודעים את העבודה ובמקרים רבים עלולים אך לייצר נזק ממשי לאתר המקודם, בשל החלטות לא נכונות ופזיזות.

איך בוחרים מקדם אתרים מעולה?

כשאתם באים לבחור מקדם אתרים לעסק, חשוב שתקדישו מעט מזמנכם, כדי לבחון, לכל הפחות את הנקודות הבאות:

מחיר

האם המחיר שבעבורו יסכים המקדם לקבל עליו את העבודה נראה לכם הגיוני ביחס לשוק? מחיר גבוה מידי הוא כמובן בעיה אולם גם מחיר נמוך מידי צריך לעורר תהיות: כיצד יכול מקדם האתרים להרשות לעצמו לעבוד במחיר נמוך? על חשבון מה בתהליך הקידום משולם המחיר הנמוך?

בפעמים לא מעטות, מחיר קידום אתרים הנמוך מגיע על חשבון משכורת מנכ”ל של חברת קידום אתרים, מכונת קפה משרדית, ריהוט משרדי מפואר ו… כבר הבנתם את הקטע. במקרים כאלו, זה בסדר גמור לנסות ולחסוך. עם זאת, במקרה שמחיר הקידום הוא נמוך בגלל איכות התוכן שהמקדם מתכוון לייצר, או איכות קישורים ירודה שהמקדם מתכוון לבנות, הדבר בהחלט צריך להדליק נורה אדומה.

מבקשים המלצות

הפעולה הראשונה שעליכם יהיה לעשות טרם ההתקשרות עם מקדם האתרים שיעיף לכם את האתר קדימה, היא לבקש המלצות. באמצעות שיחה עם ממליצים תוכלו לקבל לא מעט מידע רך שישפוך אור על דרך ההתנהלות של המקדם. בפרט, תוכלו להבין איך תפגשו את המקדם כשתרצו לשאול שאלה, לקבל הבהרות, להעיר על עבודה לא איכותית שביצע, לשאול על עיכובים בתהליך ועוד.

מבקשים דוגמאות לאתרים שקידם

דרך נוספת שבה תוכלו להחליט האם מקדם האתרים הוא רלוונטי מבחינתכם, היא לבקש דוגמאות לאתרים שקידם וביטויים עליהם מדורגים האתרים האלו. כך תוכלו להבין עד כמה רציני המקדם שלכם בתעשייה. האם הוא עוסק בתחומים רווי תחרות ומצליח לייצר הישגים? עד כמה הביטויים אותם הצליח המקדם לכבוד הם ביטויי כסף, שמייצרים לבעלי האתרים המדורגים הכנסה אמיתית באופן שוטף?

מעבר לכך, מרשימת האתרים שקידם המקדם תוכלו להבין האם הוא ורסטילי, ומתמחה בענפים שונים, צורת עבודה שתהיה חשובה לכם בעיקר אם המקדם לא התנסה בתחום שלכם באופן ספציפי ותירצו בכל זאת להתקשר עימו.

מבקשים ניתוח של האתר שלכם והסיכוי לקדם אותו

רגע לפני שאתם לוחצים על הכפתור ומבצעים את ההעברה למקדם מולו אתם מתקשרים, בקשו ממנו ניתוח כללי של מצב האתר שלכם וההתאמות שיש לבצע בו לצורך הקידום. באמצעות השאלה הזאת, תוכלו לבחון את הן המקצועיות של המקדם, הן את גישת ודרך העבודה שלו, ולדעת האם המקדם עשה את שיעורי הבית שלו, למד את סביבת התחרות ומיפה את החוזקות והחולשות באתר שלכם.

מבקשים להבין מהי אסטרטגיית הפעולה הספציפית שינקוט באתר שלכם

כל אתר מגיע לתחילת תהליך הקידום האורגני שלו במצב שונה לחלוטין מאתרים אחרים. יש אתרים שמגיעים עם הרבה מאוד תוכן איכותי אבל עם פרופיל קישורים חלש ודל ביותר. אחרים עם פרופיל קישורים חזק מאוד אבל חווית שימוש ירודה ביותר.

אתרים אחרים הם בעלי ותק רב אולם אינם מותאמים למובייל. לאתרים אחרים יש היסטוריה שלילית במנועי החיפוש שקשה יותר יהיה למחוק.

כאשר אתם מתקשרים מול מקדם אתרים עליכם יהיה לוודא כי תוכנית הפעולה שבה יעשה שימוש על מנת לשפר את הנראות של עמודי האתר שלכם במנועי החיפוש, לא תהיה כללית אלא מותאמת למצב האתר שלכם בפועל, ולהתמודדות שלו מול סביבת התחרות המשתנה.

מנסים להבין כמה שנות ניסיון כללי יש למקדם

לניסיון יש יתרון ברור בכל הקשור לקידום אתרים. ניסיון אין משמעותו רק היכולת לבצע את העבודה במהירות תוך הימנעות מטעויות מוכרות. ניסיון פירושו גם ותק בתחום, היכרות עם האנשים הנכונים בתחום, היכרות עם ספקים, יצרני לידים וקישורים, כובי תוכן בתחומים רלוונטיים ועוד. ככל שהניסיון של המקדם הוא רב יותר, כך גדל הסיכוי שיעמדו לרשותו הכלים שאליהם הוא נדרש כדי להצליח ולממש את אסטרטגיית הקידום שהוא יתווה באתר.

מנסים להבין כמה שנות ניסיון ספציפי בנישה שלכם יש למקדם

ניסיון כללי הוא כאמור חשוב, אך לא כמו ניסיון ספציפי בתחום בו אתם מבקשים לקדם את האתר שלכם. ניסיון ספציפי בתחום הוא כל כך חשוב, בין היתר בגלל שישנם תחומים שבהם קשה עד בלתי אפשרי יהיה לקדם אתר בהעדר תקציב משמעותי ביותר, ובמקרים כאלו, צריך יהיה להמליץ המקדם לבעל האתר לשקול אסטרטגיות חלופיות: ויתור על המקומות הראשונים לטובת דחיפת האתר בביטויי מפתח נוספים, שקעה כספית גדולה יותר, עבודה רבה יותר של בעל האתר על מנת לגשר על פערי איכות ועוד ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Call Now Button052-9788838