נכס, באופן כללי, הוא מרכיב כלשהו בחיים שלנו שמאפשר לנו לייצר הכנסה. נכס כזה יכול להיות דירה בבעלותנו שאנחנו משכירים, ידע ייחודי שאנחנו מוכרים, רשימת לקוחות פוטנציאליים אליה אנחנו יכולים לתווך הצעות שיווקיות ועוד ועוד. כאשר אנחנו מתייחס לנכס דיגיטלי, הכוונה היא לנכס שמנוהל בעולם הווירטואלי.
אז מהו נכס דיגיטלי או בשמו הנוסף נדל”ן דיגיטלי?
נכסים דיגיטליים בעולם הוירטואלי הם אתרי אינטרנט מקודמים, קבוצת פייסבוק פופולרית במיוחדת, רשימת תפוצה בוואטסאפ של משתמשים בעלי תחום עניין מובהק, קהילה וירטואלית, חנות אינטרנטית על גבי פלטפורמת מסחר ועוד ועוד.
במאמר הזה אנחנו נעסוק בתחום של נכסים דיגיטליים שבנויים בצורה של אתר אינטרנט. הסיבה היא, שבמאמר הזה אני רוצה להתמקד בנכסים שיש לכם שליטה מלאה עליהם, שהחוקים לגביהם לא מוכתבים לכם על ידי פלטפורמה מסוימת, ושאף אחד לא יכול להחליט ביום אחד פשוט לבטל את הנכס הזה רק כי לא צייתם לאחד הכללים שגיבש.
לפני שנבין איך בונים נכס דיגיטלי וגם איך ניתן לייצר ממנו הכנסה שוטפת, בואו ננסה להבין מהו נכס דיגיטלי מניב ולמה בכלל כדאי להקים נכס דיגיטלי, ומהם היתרונות שיכול לספק לנו נכס כזה.
אז מה זה נכס דיגיטלי? בסרטון הבא אני עונה על כל השאלות ?
היתרונות של בניית נכס דיגיטלי
הקמה וניהול של נכס דיגיטלי היא פעולה שמצריכה ידע מקצועי, התמדה, הבנה טובה של השוק ולא מעט מוטיבציה. עם זאת, תחת ההנחה שאתם מסוגלים לקיים את כלל הדרישות האלו, לבנות נכס דיגיטלי שתקימו ותטפחו יוכל לייצר לכם יתרונות רבים. הנה כמה מן העיקריים שבהם:
✔️ יצירת הכנסה נוספת
בעולם שבו רמת הצריכה שלנו האזרחים עולה באופן עקבי, לפעמים קשה יותר לצמצם בהוצאות והדרך לגשר על הפער שנוצר בין הכנסות להוצאות הוא דווקא באמצעות הגדלת ההכנסות. לבנות נכס דיגיטלי שיכול לייצר לכם הכנסה נוספת היא אחת השיטות שבאמצעותן תוכלו להגדיל את ההכנסה למשק הבית ולהיות מוטרדים פחות מן המינוס בחשבון הבנק.
נכס דיגיטלי הוא מקור הכנסה פסיבית קבועה ויציבה ואם תתנהלו בצורה נכונה, נכסים דיגיטליים יכולים להפוך למקור הכנסה עיקרי.
דוגמא לנכס דיגיטלי מניב ?
✔️ סיכונים מופחתים
בניגוד לניהול של נכסים פיסיים שמתלווים אליו לא מעט סיכונים, כמו ירידת ערך הדירה, תקלות שיש לטפל בהן באופן שוטף, ונזקים סביבתיים כתוצאה מהתיישנות תשתיות, הרי שבעת ניהול של נכסים דיגיטליים הסיכונים לרוב הם מופחתים. נכסים דיגיטליים לרוב אינם חשופים באופן ישיר לנזקים סביבתיים, ונחשבים בטוחים באופן יחסי מול מגוון רחב של תרחישי סיכון.
✔️ השקעה נמוכה יחסית
בעוד שעל מנת ליהנות מנכס פיסי כמו דירה להשכרה נדרש הון ראשוני יחסית גדול בנוס למשכנתא או הלוואה, הרי שנכסים דיגיטליים אינה דורשים אותה רמה של השקעה, ולרוב, באמצעות השקעה של מאות שקלים אלפי שקלים בודדים בחודש תוכלו ליהנות מנכס דיגיטלי מניב. הדבר הזה פותח את האפשרות ליהנות מהכנסה שמקורה בנכסים ולא מעבודה גם לאוכלוסיות שאין בידן הון ראשוני מספק לצורך רכישה של דירה או נכס פיסי אחר.
✔️ עלויות שוטפות נמוכות יחסית
בנוסף לעלות ההקמה הראשונית, גם העלויות השוטפות של ניהול נכסים דיגיטליים הן מופחתות. בעת ניהול נכס דיגיטלי אתם לא נדרשים לשלם ארנונה דו חודשית, לא אגרת שילוט, לא לטפל בנזקים בצנרת וגם לא לשלם עבור שמירה. ההוצאות השוטפות יהיו לרוב הוצאות נמוכות של אחסון (אם הנכס הדיגיטלי שלכם הוא אתר אינטרנט), עדכון התכנים ולא מעט זמן.
✔️ תשואה גבוהה
ביחס להשקעה בנכסים פיסיים שונים, השקעה בנכס דיגיטלי יכולה להניב לכם, אם אתם מבצעים הכל בצורה נכונה, תשואה גבוהה בהרבה מהשקעה בדירה להשכרה, למשל, וכאמור, עם הון ראשוני קטן הרבה יותר.
לכן אני חוזר ומדגיש את הפוטנציאל הכלכלי הקיים בהקמת נכסים דיגיטליים, בייחוד בתקופה שבה יכולת ההשקעה של האדם הממוצע נמוכה, פוטנציאל התשואה הקיים בנכסים דיגיטליים עצום.
איך בונים נכס דיגיטלי?
בניה של נכס דיגיטלי צריכה להתבצע תוך מתן תשומת לב לשלבים הבאים:
✔️ בחירת נישה
בחירת התחום שבו יפעל הנכס הדיגיטלי שתקימו היא השלב הראשון בתהליך ההקמה של הנכס. כדי לוודא שהנכס יוכל לייצר ערך מוסף אמיתי לקהל הגולשים שיגיעו אליו, עליכם יהיה לנתח את סביבת התחרות, להבין מה מציעים המתחרים השונים בנישה, וכיצד אתם תוכלו לייצר הצעת ערך טובה יותר עבורם. האם תציעו שירותים מוזלים יותר? שירות איכותי יותר? האם זמן האספקה שתציעו ללקוחות יהיה קצר יותר? האם איכות המוצרים או השירותים שתציעו תהיה גדולה יותר?
שימו לב: ככל שהנכס הדיגיטלי שלכם יפנה לקהל נישתי יותר, הוא אמנם יוכל ליהנות מתנועה מצומצמת יותר בהיקפה, אך גם איכותית יותר, וכזו שניתן יהיה להמיר בקלות ובאפקטיביות רבה יותר.
✔️ ביצוע מחקר מילות מפתח
בשלב הבא, לאחר בחירת הנישה שבה תירצו לפעול, עליכם יהיה לבצע מחקר מילות מפתח מעמיק, שיוכל לייצר לכם מפה ברורה לגבי המיקודים בקהל היעד של הנכס הדיגיטלי: מיהו קהל היעד? מה הוא מחפש? אילו תכנים יתנו מענה לשאלות שלו? עד כמה מקיפים הם התכנים שמספקים לו המתחרים?
✔️ הקמת אתר אינטרנט יצירת אסטרטגיית תוכן
לאחר ביצוע מחקר מילות מפתח מעמיק תצטרכו להקים את הנכס הדיגיטלי עצמו, זה שאנחנו מדברים עלי כבר במשך דקות ארוכות במאמר הזה. את אתר האינטרנט תצטרכו לבנות תוך מתן תשומת לב למבנה האתר, שצריך להיות מבוסס כמובן על מילות המפתח, לשילוב של מילות המפתח החשובות במקומות אסטרטגיים באתר, ליצירת חווית משתמש שתשרת נאמנה את הגולשים שמגיעים לאתר, להתאמה של אתר אינטרנט לתצוגה במכשירי מובייל שונים ועוד ועוד.
✔️ פעולה בערוצים משלימים
כדי לקדם את הנכס הדיגיטלי שיצרתם באופן ממשי, עליכם יהיה לתמוך בו באמצעות פלטפורמות חיצוניות אחרות שתוכלנה לאותת למנועי החיפוש השונים שאתם גוף סמכותי ורציני. בכלל זה, תוכלו להשקיע בהקמה וניהול של ערוץ יוטיוב תומך בנכס, לפתיחה של עמוד פייסבוק או דף אינסטגרם ייעודי, לבניית רשימת תפוצה במייל לצורך ייצור טראפיק שמקורו בתנועה ישירה ועוד.
✔️ פיתוח מודל עסקי
האמת היא, שאת המודל העסקי אתם צרכים לפתח עוד טרם הקמת האתר ושילוב הפעילות של המותג בערוצים משלימים. אולם בשלב זה, לאחר שהאתר כבר מוכן וכך גם נכסי המשנה המשלימים, כדאי יהיה לדייק את המודל העסקי קצת יותר. אילו מודלים עסקיים קיימים ואילו מודלים עסקיים מתאימים לאילו נכסים דיגיטליים? טוב ששאלתם.
בסרטון הבא אני מסביר על סוגי נכסים דיגיטליים, שווה צפייה!
מודלים עסקיים שניתן לממש באמצעות נכסים דיגיטליים
מי שהקים נכס דיגיטלי שמייצר תנועה איכותית של גולשים באופן שוטף, יכול ליהנות מאוסף של דרכים לייצר הכנסה מן האתר.
הנה כמה מן הדרכים הנפוצות ביותר בהקשר הזה:
✔️ ייצור לידים
אתר שמקבל טראפיק איכותי וגדול בתחומי נישה מסוימים הוא אתר שבמקרים רבים יכול לייצר לידים איכותיים אותם תוכלו למכור לבעלי מקצוע שונים. שלבו באתר כזה דפי נחיתה ואיספו את פרטי הגולשים אשר מתעניינים בשירותים או מוצרים שהנכס הדיגיטלי שלכם מציע.
יש לא מעט קבוצות למכירה של לידים ברחבי הרשת. תוכלו למכור לידים כאלו בבלעדיות, כלומר, בתצורה של כל הקודם זוכה או לידים למרבה במחיר, או למכור לידים בהנחה תוך ויתור על הבלעדיות של הרוכש.
✔️ השכרה של הנכס
מרגע שהקמתם נכס שמייצר הכנסות באופן שוטף, לא מעט בעלי עסקים יוכלו להביע בו עניין. בתצורה של השכרה הנכס ישאר בבעלותכם, ותמורת דמי שכירות חודשיים תוכלו לאפשר לבעל עסק אחר ליהנות ממנו לתקופה זמנית.
✔️ מכירה של הנכס
כמו כל נכס, תוכלו גם אתם לממש את העלייה בערך שלו באמצעות מכירה למי שמתעניין בכך.
✔️ מודל של פרסום
אם הנכס הדיגיטלי שלכם מייצר תנועה גדולה של גולשים בעלי תחום עניין משותף וממוקד, תוכלו לאפשר למפרסמים לשתול מודעות באתר שלכם, וליהנות מתשלום עבור כל הקלקה על המודעה.
✔️ שיווק שותפים
מודל נפוץ נוסף הוא מודל של שיווק שותפים, שבאמצעותו תוכלו מן הנכס הדיגיטלי שלכם להפנות להצעות ערך של יצרנים אחרים, וליהנות מתשלום על כל רכישה שבוצעה דרככם.