לא חשוב אם אתם מנהלים עסק שפועל און ליין או שיש לכם סניפים פיסיים, ופחות חשוב אם אתם מבצעים את המכירות עצמן בצורה אוטומטית או שלוקחים את זה לאוף ליין – אתר אינטרנט מודרני שיסייע לכם לשפר את הנראות שלכם בזירה הדיגיטלית הוא מצרך חובה מבחינת העסק.
כמה עולה לבנות אתר? יש לא מעט בעלי מקצוע שהדבר הראשון שהם עושים כשהם שומעים את השאלה הזאת הוא להתעצבן. למה? משום שהשאלה הזאת היא כללית מידי, ודומה לשאלה כמה עולה בית. ובכן, לגבי בית, המחיר שלו די תלוי בשכונה, בסביבה, במספר החדרים, בגינה, אם קיימת, בקומה, בגודל הדירה כמובן, במספר חדרי השירותים והאמבטיה ו… כבר הבנתם את ההקבלה, נכון?
מחיר של בניית אתר אינטרנט נגזר מאוסף גדול של פרמטרים.
בגדול ניתן למצוא שירותי בניית אתר על פלטפורמות מוכנות החל ממחירים של 1000 ש”ח לאתר תדמיתי קטן שיבנה עבורכם פרילנסר בוויקס, ועד למחיר של עשרות אלפי שקלים לאתר מסחר מורכב שתבנה לכם חברת בניית אתרים לצורך תפעול מערך שלם של חברה גדולה.
במאמר הזה אני ארצה לסקור כמה מן הפרמטרים שיסייעו לכם לדייק יותר את השאלה שלכם ולסייע לבעלי מקצוע לתת לכם תשובה ישירה למחיר האתר. בואו נתחיל: מה חשוב לדעת לפני שמבקשים הצעת מחיר לבניית אתר?
התכלית של האתר
בסופו של יום, אחד המרכיבים שישפיעו בצורה הניכרת ביותר על מחיר האתר הוא התכלית של האתר. אם מדובר באתר אינטרנט תדמיתי או באתר פורטפוליו שלא אמור להתחרות עם העסקים הגדולים בנישה אלא רק להוות מעין כרטיס ביקור משוכלל, ולהשלים את פעילות השיווק שמתבצעת באוף ליין, המחיר יכול להתחיל מכאלף ש”ח עד אלף וחמש מאות ש”ח לאתר כזה ולהשתנות בהתאם לפרמטרים נוספים.
לעומת זאת, אתרי מכירות, שבאמצעותם אמורות להתבצע רכישות של גולשים ללא התערבות שלכם, ומכילים מוצרים רבים, מחוברים למערכת ניהול מלאי והזמנות ומבצעים את כלל האופרציה הדרושה בעסק כמו הפקת חשבוניות אוטומטיות ועוד, יעלו לכם הרבה יותר.
כמות העמודים באתר
לכמות העמודים שתזדקקו להם באתר יש כמובן השפעה על מחיר הבניה של האתר. לכל עמוד שתקימו באתר יש תקורה ועלות. אתר תדמיתי קטן אינו דומה במחיר הבניה שלו לאתר מסחר עם אלפי עמודים רבים שיש להקים, לנהל ולתחזק.
הפלטפורמה עליה בנוי האתר
בניית האתר על גבי פלטפורמה לניהול אתרים יכולה לחסוך לא מעט בעלויות הבניה. ברשת קיימות פלטפורמות שונות שתאפשרנה לכם לבחור תבנית או לעצב אחת כזו בעצמכם ולצאת לדרך. במקרה כזה, עלות בניית האתר תהיה זולה באופן משמעותי מאתר המפוח כולו מאפס ללא שימוש במערכת ניהול תוכן.
בשנים האחרונות, ניתן למצוא מחירים טובים מאוד דווקא בעת הקמת אתר על גבי פלטפורמת וויקס, שמאפשרת בניה של אתרים בקלות רבה, תוך שימוש בממשק Drag & Drop. הופעת הפייג’בילדרים השונים על גבי פלטפורמת וורדפרס נועדה לתת מענה לנושא הזה, ורבים חדלו כיום לעשות שימוש בתבניות עיצוב מוגדרות מראש גם בוורדפרס. עם זאת, עלות בניית אתר בוורדפרס היא לרוב מעט יותר יקרה, דווקא משום הפונקציוליות הגרנולרית שמאפשרת לבוני האתרים לקנפג ולקבל שליטה על הגדרות רבות נוספות.
האם נדרש תוכן באתר
עוד קריטריון שיש לו השפעה מכרעת על מחיר בניית האתר, הוא האם תהליך הבניה כולל גם יצירת תוכן עבור האתר. אם בונה האתר הוא זה שנדרש לבצע מחקר, ולמצוא את המילים הנכונות להטמעה בעמודי האתר השונים, הדבר הזה יהיה, מן הסתם, חלק מן העלות המחושבת של הפרויקט.
יתרה מכך, באתרי מכירות המכילים לעיתים מאות ואף אלפי עמודים, נדרשים לעיתים בוני האתרים להיות אלו שיזינו את התכנים השונים, כמו כותרות המוצרים והתיאור שלהם. גם במקרה כזה, עלות האתר יכולה לנסוק באופן משמעותי אם בונה האתר הוא זה שנדרש לבצע את העבודה באופן רוחבי בכל האתר.
תמונות
אתר אינטרנט מודרני חייב לכלול בתוכו תמונות, ועדיף שתהיינה אלה תמונות איכותיות, על מנת לשרת באופן מיטבי את קהל הגולשים המגיע אל האתר. תמונות משאירות את הגולשים זמן רב יותר באתר, מקטינות את שיעור הנטישה, מניעות גולשים לפעולה ושוברות את הרצף האינסופי של טקסט המוטמע באתר.
פלטפורמות שונות, כמו וויקס, תצענה לכם שימוש בחינם בחלק מתמונות הסטוק, אולם השימוש בתמונות ייחודיות ממש יעלה לכם כסף. ככלל, אם אתם נדרשים להטמיע באתר תמונות איכותיות, קחו בחשבון שאם לא תצלמו אותן, הן תעלנה לכם כסף.
עיצוב
עיצוב האתר מהווה חלק משמעותי מעלות בניית האתר. אתם יכולים לחסוך לא מעט כסף בעת בניית האתר אם תחליטו לעשות שימוש בתבניות עיצוב מוכנות. עם זאת, לא לכל העסקים מתודה כזו מתאימה, ויש לקחת זאת בחשבון כחלק מעלות ההקמה והבניה של האתר. עיצוב מתייחס לאוסף גדול של פרמטרים באתר: הטיפוגרפיה, הפונטים, הקו העיצובי, צבעי המותג, סידור חלקי העמוד מבחינה ויזואלית, עיצוב הכותרות וכותרות השמנה ועוד.
הניסיון של בונה האתר
מחיר בניית האתר משקלל בתוכו לרוב גם את הניסיון שצבר בונה האתר בשוק. תוכלו להוזיל באופן משמעוי את תהליך בניית האתר אם תחליטו להתקשר מול בונה אתרים עם ניסיון מועט. חלק מבוני האתרים האלו מוכנים לבצע עבודות בתשלום סמלי על מנת לעבות את תיק העבודות שלהם.
במקרה שהדבר מסתדר לשני הצדדים – יש כאן מצב שבו שני הצדדים מרוויחים – בעלי האתר מקבלים אתר בעלות נמוכה ואילו בונה האתר יכול להפנות לקוחות עתידיים אל האתר שבנה.
למרות כל זאת, חלק מן העסקים לא יסכימו להתקשר מול בונה אתרים ללא ניסיון, בין היתר משום שהם זקוקים לאתר שיעלה במהירות לאויר, ולא יחווה תקלות שונות בתפעול השוטף שלו.
מי בונה את האתר: פרילנסר או חברה
שיקול נוסף שצריך לקחת בחשבון בכל הקשור לבניה של האתר והמחיר של התהליך הזה הוא מול מי מתקשרים לצורך בניית האתר. התקשרות מול פרילנסר תוכל להוזיל לכם את עלות בניית האתר, שכן פרילנסר לא נדרש לתמחר עלות העסקת עובדים נוספים, משרדים, ציוד משרדי ועוד. לעומת זאת, חברה לבניית אתרים אמנם תספק לכם בניה של אתר במחיר שהוא יקר יותר מזה שתקבלו אצל פרילנסר, אך במקביל תהיה לכם כתובת לפנות אליה במועד מאוחר יותר אם תזדקקו לשירות נוסף עבור האתר.
חיבור למערכת סליקה
בעלות ההקמה של אתר אינטרנט מודרני יש לקחת בחשבון את הצורך בחיבור שלו למערכות סליקה שונות. אתר אינטרנט תדמיתי שמיועד לעודד גולשים לבצע את ההתקשרות אוף ליין, לא נדרש להטמעה של מערכת סליקה, ולכן יכול להוזיל את עלות בניית האתר.
לעומת זאת, אתרים שייעודם הוא לבצע את המכירות בצורה אוטומטית ברשת האינטרנט, צריכים להתחבר למערכות סליקה. העלות הזאת צריכה להיות מחושבת גם היא בהצעת המחיר לבניית האתר.
פיצ’רים או תוספים מיוחדים נדרשים
ככל שבעל האתר דורש תוספות מיוחדות או פיצ’רים שאינם מגיעים כחלק מחבילת האתר בפלטפורמה עליה הוא בנוי, ויש צורך בפיתוח של הפיצ’רים האלו, עלות האתר תגדל בהתאם לעלות הפיתוח הנדרש.