כולכם מכירים בחשיבותו של תוכן טוב ואיכותי וככל שיש יותר עיניים על התוכן שלכם (בדגש על העיניים של גוגל), סימן שאתם עושים עבודה טובה. המטרה היא כמובן להגיע לתוצאה הראשונה, אבל האם כדאי לאתר לשאוף גם לתוצאה 0 בגוגל? התשובה היא בהחלט כן. תוצאה אפס היא גיימצ’יינג’ר מובהק מבחינת הערך למשתמשים אבל כפי שמיד תקראו, היא חיונית גם לאתרים עצמם.
רגע, מה זה בדיוק תוצאה 0 בגוגל?
לפי מומחה ה-SEO עידן בן אור, תוצאה 0 בגוגל היא המונח של גוגל לתיאור המקום שבו גולש מקבל תשובה ישירה לשאילתא שלו. זוהי תשובה קצרה שעונה על שאלות כמו: “למה”, “איך”, “מתי”, “כמה” וכיוצ”ב. התשובה הזו נלקחת ישירות מאתר מאונדקס בגוגל והיא מגיעה במספר תצורות אפשריות:
- פסקאות טקסט
- “רשימת מכולת” כמו בולטים או סעיפים
- טבלאות וגרפיים
- תוצאת וידאו מיוטיוב.
כל אחד מהרכיבים הללו נובע ממספר סוגי תכנים אפשריים כמו מדריכים, הוראות, הגדרות, מחירים, תכני שאלות-תשובות, מחשבונים והשוואות. ברגע שהתוכן מתייחס כתשובה ישירה לשאלה שנשאלה וככל שהתשובה הזו מגלה אינפורמציה המשותפת לכמות גדולה יותר של משתמשים, כך גוגל ישאפו להפיץ אותה בדרך פרקטית למשתמשים שלהם.
באותו האופן, שאילתות שאין עליהן תשובה אחידה או גנרית לא יוצגו עם תוצאה אפס וגוגל פשוט יציגו את כל תוצאות החיפוש “הרגילות”, כשהתוצאה הראשונה היא העליונה ביותר בעמוד ומעליה רק התוצאות הממומנות (אם יש כאלו לאותו הביטוי).
למה גוגל יצרו את תוצאה אפס?
גוגל שואפים לספק לגולשים שלהם גישה קלה ככל האפשר לאינפורמציה המבוקשת והם משלבים את תוצאה אפס בחיפושים משתי סיבות: הראשונה היא הפיכה ממנוע חיפושים למנוע תגובה. גוגל הופכים להיות בר סמכא באסופה של תחומים שונים וכך הם שולטים לא רק במידע הקיים ברשת, אלא גם באמת לגביו. הסיבה השנייה היא עצם הרלוונטיות למשתמשים, מה שגורם להם להישאר בתוך הפלטפורמה, להיחשף לתכנים משלימים ולהגדיל בפועל את כמות ההקלקות על מודעות ממומנות שמבססות את עיקר ההכנסות של גוגל.
איך נראית תוצאה 0?
נניח שרצינו לחפש טיסה ללונדון. לפני העדכון של גוגל, נאלצנו כמשתמשים לבדוק אתר-אתר כדי לקבל מידע על הטיסות הקיימות, מועדי הטיסות והמחירים. כעת משתוצאה 0 נכנסה למשחק, המידע הזה יוצג בריבוע לבן ללא אזכור לאתר שממנו נדלה המידע וללא אפשרות להקליק הלאה. לאחרונה התווסף לחצן “משוב” דרכו גוגל תוכל לקבל מכם פידבק ולהבין האם המידע היה נכון ומועיל.
באותו האופן ניתן להתעדכן כעת גם בתוצאות של משחקי ספורט, שערי מטבע, תאריכים ומועדים חשובים (חגים או כניסת השבת למשל) ועוד שפע נתונים. העדכון של גוגל ממשיך להתרחב ולנגוס בעוד פיסות מהתנועה האורגנית וייתכן שבעתיד הוא יחלוש על כמות גדולה יותר של אינפורמציה שאפשר להציג לגביה גרסה תמציתית וברורה.
למי זה טוב?
על פניו תוצאה 0 בגוגל פוגעת בטראפיק הפוטנציאלי ואתרים שנהנים ממיקום ראשון לא באמת מקבלים קרדיט או בנפיטס מהופעת התוכן שלהם בתוצאה אפס. באופן אבסורדי, זה נראה כאילו גוגל מתחרה בכם: גולש שקיבל את התשובה שלו מגוגל עצמה לא באמת צריך להמשיך הלאה לתוצאות החיפושים, הוא איננו נחשף אליכם או מהווה תנועה חשובה לאתר.
זה נשמע מייאש ולכן חשוב לפזר קצת אופטימיות: גוגל היא לא רק מנוע החיפושים הגדול ביותר, אלא גם בעליו של הדפדפן הנפוץ בעולם (chrome), של מנוע החיפושים השני בגודלו (יוטיוב) ושל מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם (אנדרואיד). היא מעניקה שלל מוצרים בחינם ומנהלת מודל עסקי מבריק דרך מיזוג שירותים שונים בדרך נטולת מתחרים. גוגל היא אימפריה שכוחה והשפעתה לעולם יישארו ולכן צריך לשחק את המשחק מולה בצורה חכמה ומחושבת פעם אחר פעם.
היא רומא. אז תהיו רומאים.
איך מכניסים את התוכן שלנו לתוצאה אפס בגוגל?
התגובה הרשמית של גוגל היא שזה לא אפשרי, משום שרק האלגוריתם הוא זה שקובע האם אפשר “לדוג” מהאתר שלכם מידע רלוונטי. ובכל זאת יש כמה דברים שעשויים לעזור:
האמצעי הראשון (והקשה ביותר להשגה) הוא לדאוג שהאתר שלכם יהפוך למותג סמכותי וחזק. עליו לבסס אמון טוב עם הקהל ולהשתמש באפיקי פרסום מגוונים כדי לבנות חשיפה, מודעות וזיקה עם כל קהלי המטרה.
האמצעי השני הוא לדאוג לתכנים שיש בהם ערך מוסף ותשובות לשאלות רלוונטיות שמנוסחות באופן פשוט וברור. תוכן ממוקד עשוי להגדיל את הסיכויים להופעתו בתוצאה 0 ובלי כל קשר, גם למקם אתכם בניחותא בראש תוצאות החיפושים.
על פי מומחי SEO שונים, יש עוד כמה דרכים שעשויות למקסם את הסיכויים להעפיל לתוצאה אפס:
- פסקאות קצרות עד 50 מילים לכל היותר.
- שילוב מילת המפתח הרלוונטית בתוך התשובה
- ליצור שאלות ככותרות ראשיות ומשניות ולענות עליהן במדויק ובקצרה
- לוודא שהתוכן רלוונטי ומותאם לשאלות הגולשים האפשריות בגוגל
- להשתמש בדפים פשוטים שקל לשלוף מהם את התוכן ולהבין אותו
- להשתפר באופן קבוע בהשוואה למתחרים, כלומר לוודא שהתוכן שלכם טוב משלהם ושהתשובות שלכם מנוסחות טוב מהם, אם ניתן אז גם דרך סוגי תוכן כמו גרפים או בולטים שגוגל מחפשים ואוהבים.
מה יוצא לאתר מכל זה?
במאמר של עידן בן אור לגבי תוצאה 0, הוא מספר על קייס סטאדי שהביא אותו ליתרון משמעותי בעמודים שעלו מדירוג בתוצאה השלישית לתוצאה הראשונה ואיבדו תנועה ברגע שהופיעו מתוכם תשובות גוגל בתוצאה אפס. למעשה, כשהאתרים שלו היו בתוצאה השלישית, עידן נוכח לדעת שהטראפיק היה גדול יותר ולכן התחיל לפעול במספר דרכים (מובאות בתמצות, ניתן להמשיך למאמר המלא):
- זיהוי הביטויים החזקים אצל המתחרים – רשימת ביטויים שיש להם תוצאות לתשובה ישירה והם נמצאים בטקסטים, כותרות ודפוסים חוזרים בעמודים.
- מיפוי העמודים באתר – מיון כל העמודים שזוהו בהתאם לסוג השאלה שהם עונים עליה: מה, איך, למה, כמה וכיוצ”ב.
- סידור מחדש של תוכן האתר – בחירת עמודים חזקים מבחינת דירוג, קישורים ותנועה ועריכת הכותרות כך שיהיה ברור יותר מה התשובה שניתנת לגביהן. שאלות “איך” הפכו לרשימה ממוספרת או בולטים. שאלות “מה” התחילו ממענה ברור ומדויק לשאלה.
- בניית קישורים – חיזוק העמודים ע”י קישורים שמכילים שאלות נוספות ולא רק את ביטוי המפתח.
- בדיקת התוצאות – האתר של עידן טיפס מ-0.36% ביטויים בעלי תשובה ישירה ל-2.4% ויצר גידול בתנועה האורגנית של למעלה מ-35% עמודים שהופיעו בתוצאה 0.
וזו כבר דרגת הפלטינום של נוכחות בתוצאה אפס, משום שאם הגולשים קיבלו את התשובה שחיפשו אבל עדיין בחרו להמשיך הלאה לתוצאות המוצגות – סימן שהם בשלים מאוד להתקשרות עם האתר, יודעים בדיוק מה הם מחפשים ומכאן הסיכוי להמרה עולה משמעותית.
ועוד טיפים מעידן שיעזרו לכם להשיג את ה-0:
- הקפידו שהשאלה בכותרת ובכותרות המשנה קרובה ככל האפשר לדרך שבה הגולשים עשויים לשאול את השאלה.
- וודאו שהתוכן שעונה על השאלה נמצא כמה שיותר קרוב לכותרת בתוך אותה הפסקה. הבדיקה שלי הראתה שמיקום התוכן בתוך הפסקה רלוונטי לשיקול של גוגל האם להציג אותו.
- אתרו מקומות שבהם אין תשובה מדויקת או מתומצתת מספיק ובצעו אופטימיזציה לאותו הביטוי.
- בדקו דו-שבועית את המתחרים וודאו שהאופטימיזציה שלהם לא טובה משלכם.
- השתמשו בכלים אוטומטיים לכל בדיקה ומצאו עוד ועוד מקומות שבהם אפשר להמשיך להשתפר.
בשורה התחתונה:
תוצאה 0 בגוגל היא פקטור בלתי ניתן לשינוי, מניעה או להשפעה על ידי בעלי אתרים או מקדמי אתרים, אבל היא עשויה לשפר את תנועת האתר וייתכן שגם את יחס ההמרה שלו. מעל לכל, תוצאה אפס היא נכס עצום לגולשים ואם הגעתם אליה, סימן שגוגל התרשמו מהתוכן האיכותי שלכם ובחרו בו כדי להשפיע על מידע ותודעה.