המטרה העיקרית של קידום אתרים אורגני היא לגרום לאתר להתקדם במעלה מנוע החיפוש Google, בהתאם למילות מפתח מסוימות. כדי שהיעד הזה יתגשם נדרשת עבודה סיזיפית ויצירתית כאחד, בתחום בו גם המקדם המקצועי ביותר לא יצליח לחולל קסמים בתוך יום או שבוע.
הסיבה פשוטה: קידום אתרים הוא תחום שדורש תכנון מוקפד, ירידה לפרטים הקטנים ביותר ובקרה מלאה על התקדמות התהליך. הנה כמה דגשים שיגדילו את אחוזי ההצלחה שלכם פלאים.
השקיעו מחשבה בבחירת מילות מפתח
טעות נפוצה של בעלי אתרים (וגם הרבה מאוד מקדמים מן השורה) שמבצעים קידום אורגני היא להילחם במלחמות שלא נכונות עבורם. תרחיש נפוץ הוא אתר שמשקיע הון תועפות במאמצי קידום עבור מילות מפתח ספציפיות – מאמרי תוכן באתר, אופטימיזציית תוכן, קישורים חיצוניים וכדומה – אבל מגלה שהוא לא מתקדם פשוט כי מילות המפתח שהוא מנסה להיאבק עליהן הן תחרותיות מדי. אם ניקח למשל עורך דין הפועל בתחום של דיני נזיקין, קידום שלו דרך המונח הכללי “עורך דין” עלול להיות תחרותי ביותר, מה גם שהביטוי אינו ממוקד ומדויק לשירות.
דוגמה נוספת ומעט הפוכה היא עסק שמצליח להתקדם בביטוי מפתח שפשוט לא רלוונטיים עבורו, או כאלה שפשוט לא מחופשים מספיק. אסטרטגיה שכזו תביא לכך שהעסק אמנם ימוקם גבוה במנוע החיפוש, אבל לא יצליח להשיג מכך לקוחות איכותיים שרלוונטיים עבורו. בסופו של דבר, אחת המטרות המוצהרות של קידום אתרים היא להגדיל את הכניסה של לקוחות שיהפכו למשלמים, כאלה שיספקו לידים שיהפכו ללקוחות.
כמו אלמנטים אחרים של קידום אתרים, המפתח להצלחה בבחירת מילות המפתח נמצא איפשהו באמצע. נקודת ההתחלה צריכה להיות מחקר מילות מפתח, שיציג את היקפי החיפושים והתדירות של מילות מפתח נבחרות. בהרבה מאוד מקרים בחירה נכונה היא מילות מפתח המורכבות מ 2-4 מילים (ביטויי זנב ארוך), מצד שני לא לבחור ביטויים של יותר מ- 5 מילים שהם ביטויים בעלי נפח חיפוש נמוך עד אפסי.
ניר אזולאי מקדם אתרים מומחה מסביר לנו כי מומלץ בהחלט לעבוד על כמה ביטויים במקביל, אבל לא להתפזר עם עשרות ביטויים חדשים המקודמים מדי חודש. בכל אחד מהביטויים נדרשת התמדה, לעיתים לתקופה של מספר חודשים לפחות. בנוסף, בקידום אתרים אי אפשר להוריד את הרגל מהגז. אם מגיעים למיקום גבוה אבל מפסיקים לחלוטין את מאמצי הקידום, סביר מאוד להניח שמהר מאוד האתר יראה כיצד המתחרים עוקפים אותו בסיבוב.
לא רק אלגוריתם
כל מקדם אתרים יוכל להעיד שהסטנדרטים של קידום אתרים משתנים באופן תדיר, בעיקר (אבל לא רק) בעקבות העדכונים של גוגל. אם בוחנים את המגמה בשנים האחרונות, אפשר להצביע על כמה מגמות חשובות שכדאי ליישר איתן קו. המטרה הכללית של גוגל היא לגרום לבעלי אתרים להבין שגם תוכן הנעשה למטרות מובהקות של קידום אורגי, רצוי שייעשה מתוך מחשבה על הגולש.
האתגר הגדול הוא לספק לו ערך מוסף – האלגוריתם של גוגל יודה לכם על זה.
ניתן לראות למגמה הזו מספר ביטויים מובהקים בשטח. משנה לשנה, נראה שבגוגל מקדשים את האיכות לא פחות מאשר הכמות. מה זה אומר? בעיקרון, שעד לפני כמה שנים הייתם יכולים להתקדם יפה מאוד על מאמרי תוכן דלים, בעלי כמות לא הגיונית של מילות מפתח. מאמרים שברור לחלוטין שנועדו אך ורק לצרכי SEO, עם מינימום מחשבה על הגולש.
כיום הכמות בהחלט עשויה להשפיע, אבל בכל מקרה היא לא באה על חשבון האיכות.
אם נישאר בזירת התוכן, כדאי לשאוף למאמרים ארוכים יותר מבעבר, עם קישורים פנימיים או חיצוניים, התבססות על מקורות מידע, כמות “הגיונית” של מילות מפתח, חלוקה הגיונית לפסקאות ולכותרות משנה וכן הלאה.
שמים דגש על חוויית הגולש
גם אם הנוסחה הכללית בה גוגל משתמש אינה ידועה לאיש מחוץ לענקית הטכנולוגית הזו, התוצאות בשטח יכולות לאפשר לנו להבין מה יכול לעבוד בנקודת זמן מסוימת. בעדכונים האחרונים אנחנו רואים שהתוצאות של קידום אתרים מושפעות במידה רבה ממה שניתן להגדיר בתור “חוויית המשתמש”, מתוך אותה מטרה להעמיד את הגולש בראש המעיינים.
אתר שמציע חוויית משתמש יכול להתקדם מצוין במנוע החיפוש. יש לכך כמה ביטויים מוחשיים בפועל. כיום דרישה מרכזית היא – אתר בעל זמן טעינה קצר יחסית, ולכן חשוב לבחור בשרת אחסון טוב (זה השרת שאני ממליץ עליו, ממתין לכם בפנים גם קוד קופון המקנה הנחה), להימנע מהעמסת יתר של תמונות כבדות באתר וכן הלאה. על רקע הנתונים שמראים שאחוזי החיפוש מהמובייל עולים משנה לשנה ואף גבוהים יותר מחיפוש דרך מחשב (דסקטופ), הכרחי לחשוב על התאמת האתר למובייל.
אחת הנקודות העיקריות כאן היא רספונסיביות, כלומר, אתר שמתאים עצמו באופן אוטומטי למאפייני המכשיר שגולשים ממנו.
אתרים עשויים להיות מקודמים גם בהתאם לצורת הניווט בהם, לממשק הגלישה (היעדר באנרים ופופאפים שקופצים מיד עם טעינת האתר למשל), לאבטחת המידע וכן הלאה. בלי קשר לקידום אלו הן נקודות שחשוב להקפיד עליהן בכל אתר, מכיוון שהן מבטאות את החוויה שהגולשים שמבקרים באתר יקבלו ועשויות להשפיע על אחוזי ההמרה שלו. במקרה של גולש שנכנס לאתר אבל מתרשם ממנו בצורה שלילית, עקב נקודות דוגמת אלה שציינו כאן, גדלים הסיכויים שהוא יעזוב אותו מיד ולא ימשיך ויצרוך את השירות או המידע שחיפש.
גוגל כמובן בוחנת גם את התנהגות הגולשים, משך זמן השהייה באתר ופרמטרים קשורים נוספים שמשפיעים על הקידום.
מה עם הקישורים החיצוניים?
באופן מסורתי, קישורים חיצוניים חשובים מאוד לקידום האורגני של אתרים. המחשבה היא שגם אם אתר יהיה מצוין ויכיל ערך מוסף בכמויות, כל עוד אין אתרים ברשת שמפנים אליו – עם או בלי קשר למילות המפתח – הוא יתקשה להתקדם במעלה מנוע החיפוש. לכן אנחנו רואים מגמה לפיה מקדמי אתרים עומלים על מציאת “כתובת” רלוונטית למאמרי תוכן המכילים הפניה לאתר המקודם, וגם שמתפתח שוק הומה של רכישת קישורים בתשלום.
ניתן בהחלט ליישר קו עם המגמה הזו, אבל כדאי לקחת בחשבון כמה דברים. כמו במקרה של מילות מפתח, גם כאן מומלץ מאוד לחשוב היטב מיהו האתר שדרכו מוסיפים את הקישור: אם מדובר באתר רעוע, שכולל בתוכו רק קישורים בלי מבנה הגיוני, ייתכן שהקישור לא יועיל או אפילו יזיק. בחירה נכונה בהרבה מאוד מקרים היא באתרים נישתיים הקשורים לתחום המקודם, למשל אם נרצה לבצע קידום אתר של רופא כדאי להוציא קישורים מפורטלים של רפואה ובריאות כאשר מנסים לקדם אתר של רופא או מטפל במקצועות הרפואה המשלימה השונים.
אתרים “חזקים”, דוגמת אתרי חדשות או פורטלים עצומים עם מאות אלפי או מיליוני גולשים בחודש, יכולים לסייע מאוד מבחינת הקידום. הקושי העיקרי בהם הוא שעלות פרסום מאמר עם קישור דרכם עלולה להיות גבוהה.
קידום אתרים הוא עסק למקצוענים בלבד
במאמר הנוכחי התייחסנו רק לכמה נקודות מבין עולם הידע הרחב של קידום אתרים אורגני, שרק מתפתח ומשתנה משנה לשנה. הקידום האורגני דורש ידע, מומחיות וגם הרבה מאוד זמן התעסקות. זוהי סיבה מצוינת להשאיר את המושכות בידי מקדמי אתרים שחיים את התחום ושיכולים להעניק לכל אתר את הטיפול הדרוש לו.
SEO לא אמור להיעשות “על הדרך”, וגם לא כתחביב. זהו מקצוע לכל דבר ועניין, הדורש מומחיות וכישורים.
מומלץ לשבת עם מומחה קידום אתרים ולגבש אסטרטגיה ראשונית, על פי תחום האתר או העסק שמאחוריו, המצב הנוכחי שלו, מילות המפתח הרלוונטיות, פעילות המתחרים וכן הלאה. בניגוד לקידום אתרים ממומן, כאן העבודה לרוב היא לטווח ארוך יחסית שיכול לעמוד גם על שנים שלמות.
מומלץ להציב יעדים הגיוניים ולבקש ממקדם האתרים ליידע אתכם על ההתקדמות ופעולות הקידום שנעשו. בדרך זו אפשר לראות מה עובד ומה לא, כיצד ניתן לשפר את הקידום וכן הלאה.